Blog Idea07
Ewoluujące trendy, zmieniające się potrzeby użytkowników i rozwój nowych technologii są przyczyną dynamicznych zmian w procesie projektowania stron internetowych. Dokąd zmierza webdesign w 2016 roku? Z pewnością będzie jeszcze bardziej funkcjonalnie, przyjaźnie oraz minimalistycznie. Mimo iż większość trendów będzie kontynuowanych, warto zapoznać się z tym co obowiązywać będzie w nowym roku.
Ewoluujące trendy, zmieniające się potrzeby użytkowników i rozwój nowych technologii są przyczyną dynamicznych zmian w procesie projektowania stron internetowych. Dokąd zmierza webdesign w 2016 roku? Z pewnością będzie jeszcze bardziej funkcjonalnie, przyjaźnie oraz minimalistycznie. Mimo iż większość trendów będzie kontynuowanych, warto zapoznać się z tym co obowiązywać będzie w nowym roku.
Flat Design jest trendem, według którego przez ostatnie trzy lata projektowano większość stron internetowych. W tym czasie powstała cała masa projektów, które skupiając się maksymalnie na czytelności przekazu, rezygnowała z wszelkich ozdobników, gradientów, cieni i innych podobnych elementów. Płaskie projektowanie zyskało na popularności z momentem premiery systemu operacyjnego Microsoft a teraz można go zauważyć właściwie wszędzie – począwszy od ulicznych reklam, po aplikacje na smartfony.
Co będzie się działo z tym trendem w 2016 roku? Z pewnością dalej będzie on kontynuowany, ale co istotne, w nieco mniej „rygorystycznej” formie. Flat design 2.0 przyniesie użytkownikom więcej elementów przyciągających wzrok. W dalszym ciągu projekty będą opierały się w głównej mierze na minimalizmie, ale z pewnością pojawi się więcej cieni, tekstur i przejść tonalnych. Różnicę między flat designem, a flat designem 2.0 idealnie oddaje poniższy obrazek.
Zdążyliśmy się już przyzwyczaić do tego, że większość dzisiejszych stron internetowych jest „dłuższa” niż w przeszłości. Twórcy stron, głównie ze względu na konieczność dostosowania do technologii mobilnych, rezygnują z odsyłania i podlinkowywania treści na rzecz „przewijania”. Takie rozwiązanie jest z pewnością wygodniejsze dla użytkownika, w szczególności urządzeń mobilnych. Należy jednak pamiętać, że mimo iż scrolling daje duże możliwości związane z tzw. „story telling” oraz nawigacją, użytkownik może się nudzić ciągłym przewijaniem treści aby dotrzeć do interesującego go contentu. W tym roku rozwijane więc będą różnego rodzaju efekty i animacje, które sprawią, że samo „przewijanie” strony będzie przyjemniejsze i ciekawsze. Warto jednak mieć na uwadze fakt, że efekty powinny być na tyle lekkie by nie obciążać przeglądarki.
Twórcy strony getbeagle.co w bardzo ciekawy sposób rozwiązali dość długi scrolling, przyciągając uwagę użytkownika do efektów łączących każdy kolejny ekran strony.
Jeszcze tak niedawno, twórcy stron internetowych skupiali się na tym aby ich projekty wyglądały i działały świetnie na komputerach stacjonarnych. Wraz z rozwojem technologii i urządzeń mobilnych, pojawiła się konieczność dostosowania stron właśnie do tych urządzeń. W tej chwili, żaden szanujący się projektant nie dopuści do tego aby strona była nieczytelna, nieinteresująca lub co gorsza – „wysypywała” się na tabletach lub smartfonach. W tym roku, twórcy stron w dalszym ciągu będą przykładać dużą wagę do RWD, sprawiając że strony będą jeszcze lepiej prezentować się na urządzeniach mobilnych.
O konieczności dostosowywania stron do RWD pisaliśmy w naszym poprzednim artykule Czy strony www powinny być responsywne?
Jednym z elementów RWD jest zastosowanie tzw. „Hamburger menu” przy wyświetlaniu strony na urządzeniach mobilnych. Menu jest rozwijane przez użytkownika tylko w razie potrzeby, przez co nie zajmuje niepotrzebnie miejsca na ekranie tabletu lub smartfona. Charakterystyczna ikonka z trzema kreskami już na dobre zakorzeniła się w świadomości internautów, dlatego projektanci w dalszym ciągu będą korzystać z tego rodzaju menu.
Przy obecnym minimalistycznym podejściu do projektowania stron internetowych, jasna wydaje się potrzeba stosowania dużych, interesujących i świetnej jakości zdjęć. Twórcy stron coraz częściej posiłkować się będą profesjonalnymi, przyciągającymi wzrok zdjęciami robionymi na zamówienie niż fotografiami z banków zdjęć.
Podobny trend tyczy się również wideo, którego znaczenie w 2016 będzie wyraźnie wzrastać. Filmy budujące markę właściciela serwisu, będą umieszczane na stronach w najróżniejszy sposób, np. jako tło.
Aleksandra Niezbrzycka